mandag den 26. september 2011

Banan/chokolade cupcake med cremefraiche-frosting

Så var det tid til at prøve noget nyt og forkæle en veninde. Jeg kiggede lidt i en af mine bøger for at finde noget inspiration og valget faldt på en banan-cupcake og så har jeg sat mit eget præg på kagedejen og valgte en anden frosting end den foreslåede, så her er resultatet:


Frostingen drillede mig noget. Den er som sagt lavet på cremefraiche i stedet for mælk oa. men den løb lidt og tilsidst havde jeg brugt dobbelt portion flormelis, så synes jeg ikke jeg kunne være bekendt at putte mere i, så måtte den løbe sin vej.. 

Opskrift til 12-16 stk. (husk alt skal være stuetemperatur)
100 g usaltet smør
135 g rørsukker
1 tsk vanilliesukker - evt. korn af 1 stang god vanillie
2 store æg
150 g mel
1½ tsk bagepulver
1 knsp salt (HVIS du bruger saltet smør, så udelad saltet her)
½ tsk kanel
2 modne bananer
1 dl kærnemælk (jeg brugte sødmælk)
Enten 50 g valnøddekerner eller, som jeg valgte, 150 g god mørk chokolade (70%)

Rør smørret med rørsukkeret til det hænger sammen eller ligner sand. Tilsæt vanillien og æggene ét ad gangen.
Bland mel, bagepulver, salt og kanel.
Mos bananerne med en gaffel og rør det sammen med (kærne)mælken.
Rør skiftevis mel-blandingen og banan-blandingen i æg-sukker-blandingen.
Hak nødder og/eller chokolade groft.
Vend til slut enten valnødder eller chokolade i dejen.
Bages i 25 min på midterste rille ved 175 grader (ikke varmluft).

Cremefraiche frosting
100 g blødt usaltet smør
2 spsk 18% cremefraiche
2 tsk vanilliepulver
200 g sigtet flormelis
Drys evt. med kakao-pulver eller pynt på anden vis, som du synes.

Rør smør, cremefraiche og vanillie luftigt, rør derefter flormelisen i. Jeg synes som sagt den blev for blød selv med ekstra flormelis, men måske prøver jeg igen en gang.



Den oprindelige opskrift er fra bogen "Cupcakes og muffins" som kan købes i diverse supermarkeder. Jeg har lavet de ændringer i opskriften som jeg har god erfaring med virker og den frosting jeg har anvendt er ikke den der benyttes i bogen, der benyttes en flødeost-frosting. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar