tirsdag den 6. september 2011

Chokolade cupcakes, opskrift

Her er den grundopskrift jeg altid bruger. Jeg kommer som regel altid nogle hele chokoladestykker i, det kan jeg selv godt lide. Jeg bruger en 55% chokolade, da det ikke må blive for bittert i det, især hvis det er børn der skal spise dem. Hvis det kun er voksne, kan jeg godt gå op til 70% chokolade. 


50 g kakaopulver
240 ml kogende vand
175 g mel
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
113 g usaltet smør
200 g sukker
2 store æg 
2 tsk vanille (-essens, men hvis du ikke har så kan vanillesukker bruges. Jeg bruger tit korn af 1 stang god vanille) 


Alt skal være stuetemperatur inden man begynder at samle dejen. 


1. Kogende vand og kakaopulver røres godt og sættes til afkøling.
2. Mel, bagepulver og salt blandes i en skål for sig.
3. Smør og sukker piskes til det ligner sand i en anden skål. Æggene piskes i ét af gangen. Tilsæt vanille. Tilsæt mel blanding, pisk kun blandingen til det lige er blandet. Tilsæt kakao blandingen og rør indtil blandingen er glat. Kom evt. hakket chokolade i. Fyld i formene. 


Bages ved 190 grader (ikke varmluft) i 16-20 min, du kan teste med en tandstik undervejs hvis du er i tvivl. Jeg fyldte mine forme op lidt over halvvejs, og fik 16 cupcakes ud af det.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar