søndag den 14. oktober 2012

Sarah Bernhardt Cupcakes


Hvis der var nogen der fulgte med i Den Store Bagedyst på DR1, så var der cupcakes på programmet i det allerførste program og Stefan præsenterede en Sarah Bernhardt cupcake, som så skøn ud og lige siden har jeg tænkt at det må jeg prøve, for jeg kan ret godt lide Sarah Bernhardt kagen. 

I dag skulle vi fejre farmors fødselsdag og hun ønskede sig at jeg tog kager med, så der var den perfekte lejlighed til at teste den der kage jeg havde set på tv. Dog har jeg i dagene op til søgt lidt på nettet og det er småt med Sarah Bernhardt cupcakes. Der er masser af opskrifter på Sarah Bernhardt kager, men det er jo ikke helt det samme. 

Jeg besluttede mig for at lave en makronmuffin til bund og så lave fyldet fra Sarah Bernhardt kagen og selvfølgelig overtrukket med chokolade (hvordan gør man dét uden toppingen falder af??). 

Det vil altså sige at den her følgende opskrift er et førstegangsforsøg og et mix af andre. Der kan sikkert godt tweakes nogle ting, men jeg synes resultatet blev rigtig godt! 


Opskrift på Sarah Bernhardt cupcakes ca. 30 stk: 

6 æg 
600 g rørsukker
250 g knuste makroner
250 g hvedemel
250 g smeltet smør
ca. 100 g mandler og evt. valnødder efter hvad du synes

Æg og sukker piskes luftigt. Mel røres forsigtigt i. Makroner og let afkølet smør tilsættes. Tilsidst de hakkede mandler/valnødder. 

Bages i ovnen ved 200 grader alm. varme i 16-18 minutter - eller til de er gyldne på toppen. De falder lidt sammen når de køler, det skal du ikke blive forskrækket over.

Chokoladecreme
7,5 dl piskefløde
300 g god chokolade 55-70% (jo højere chokolade %, des mindre børnevenligt idet den bliver mere bitter)

Ca. 300 g chokolade 70-85% til at dyppe kagerne i.

Kog fløden op, sluk for varmen, hæld fløden over chokoladen og lad det stå et par minutter mens chokoladen smelter. Rør rundt så det bliver en ensartet masse. Dækkes med film som kommer helt ned og rører hele overfladen på chokolademassen, så eventuelt kondensvand ikke løber ned i blandingen. Sættes i køleskabet i minimum 4 timer. Gerne natten over.

Efter 4 timer på køl (min stod natten over i køleskabet), tages det ud og piskes op. Det er lidt svært at sige hvordan eller hvorlænge, du må smage dig frem. Pas på det ikke klumper. Det bliver ikke mere fyldigt som ellers når man arbejder med piskefløde, der bliver bare pisket lidt luft ind i chokolademassen.


I starten brugte jeg en palet til at stable chokolademassen ovenpå kagerne, men det tog simpelthen for lang tid og det svinede, så jeg endte med at komme det i en sprøjtepose med bare en åben tyl og så på med det - det kommer så til at ligne små hundelorte på kagerne indtil der kommer overtrækschokolade på, men det må du leve med sålænge :)

En ting jeg så skal øve mig på, er temperering af overtrækschokoladen. Vi har pt. ikke noget sliktermometer, for ellers er det noget med op på 34 grader og så ned på 28 grader, men jeg tog 300 g chokolade og smeltede forsigtigt i vandbad (det er dampen der smelter chokolade, din skål må ikke røre vandet, har jeg lært for nylig). Så havde jeg en masse sjov med at finde ud af hvordan man får det op på cupcaken uden at få det alle mulige andre steder hen. Det hjælper hvis man lige sætter cupcakes på køl i 5-10 minutter efter man har kommet fyldet på, så sidder det bedre fast på kagen når du skal dyppe.



Det allervigtigeste var, at farmor blev meget glad for kagerne og de smagte SUPER godt.

1 kommentar: