lørdag den 20. december 2014

Patricks blå traktor



Kage til Patrick som fyldte 4 år og som elsker traktorer! Den skulle være blå, så den blev den selvfølgelig. Det er sandkage med frisk-ost-creme i.

Sidst jeg lavede traktorkage kunne jeg ikke overskue at lave traktoren i fondant, så det blev en snyder, men nu er jeg blevet lidt mere modig :)

Sandkage/poundkage til ca. 15 pers.:
500 g sukker
500 g smør, blødt
500 g mel
8 æg, stuetemperatur
4 tsk bagepulver
vanillekorn fra 1 god vanillestang

Sukker og smør piskes hvidt med vanillekorn. Tilsæt æggene ét ad gangen og tilsidst melet. Bages ved 180 grader i ca. 45 minutter (test med en pind til sidst). Pas på ikke at piske sukker og smør for lidt eller melet for meget og også bage den for meget, alt kan være med til at gøre kagen tør. Ingredienserne skal gerne have samme temperatur inden du starter også.

Ostefrosting/creme:
1 pk usaltet smør
1 pk flormelis
2 pk philadelphia naturel
Vanilleessens
(evt. mere flormelis hvis konsistensen skal være mere fast). Evt. æggehvidepulver hvis der skal bruges til at smøre op med også.

Traktor og andet pynt er rent fondant. Jeg fandt inspiration her til traktoren.

2 kommentarer:

  1. Hvad har du brugt til det som traktoren kører på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte, det er noget hasselnøddekrokant /crunch jeg har købt i Holland. :) mvh

      Slet