søndag den 7. december 2014

Fugleburskage

Da min mor fyldte 60 år havde hun bestilt en kage. Den lavede jeg på dagen hjemme hos hende og den blev overhovedet ikke sådan som jeg havde tænkt mig og det har irriteret mig lige siden. I dag er det to år siden og jeg benyttede lejligheden til at lave en kage der havde det udseende som jeg havde tænkt skulle være til min mor. Romantisk og med nogle virkelig flotte blomster.

Traditionen tro fra sidste gang, så drillede kagen helt utrolig meget! Så meget så jeg var lige ved at opgi' undervejs, men jeg sov ½ time på det og så startede jeg forfra og så lykkes det til sidst.


Bunden er mudcake med et tyndt lag appelsinmarmelade imellem og lidt smørcreme med appelsinskal i. Det smagte virkelig godt. Da jeg lagde det sammen og satte den på køl, synes tyngdekraften åbenbart at den skulle skride lidt til højre. Det skulle vise sig at være det mindste af mine problemer. 

Toppen skulle være lyse bunde med mandelkrokant, mandarinfileter og Meyers kagecreme. Først batch lavet og lagt sammen og da jeg så skulle skære formen på fugleburet, så gik det helt fra hinanden så jeg endte med at måtte skrotte det hele. Det var godt nok en streg i regningen. 

Jeg måtte starte forfra med det hele og kom lidt mandelmel i opskriften på de lyse bunde så de var mere faste og så lykkes det at samle det hele. 



Blomsterne var inspireret af forskellige sider på nettet og de blev faktisk rigtig gode synes jeg. 

Da jeg stillede den foran min mor fik hun tårer i øjnene og blev så glad, så det var alt besværet værd og jeg er rigtig glad for at jeg fik lave den kage til hende som jeg synes hun fortjente. At der så var ALT for meget kage til hendes 16 gæster var ligegyldigt. Det smagte dejligt det hele. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar