fredag den 6. marts 2015

Kaninen i urtehaven


En hurtig kage til mine søde kolleger. Den er jo nærmest sund når den er fyldt med gulerødder og nødder, så den fik en urtehave på toppen. Grønsagerne (blomkål, græskar, rødbeder og gulerødder) er fondant og det samme er skiltene og kaninrumpen. Græsset er smørcreme og så er den lagt sammen med en ostecreme. 

Det er samme opskrift som mine gulerodscupcakes, dog er frostingen lidt anderledes her og jeg synes faktisk den er bedre, så den vil jeg nok bruge fremover på cupcakes også. 

Opskrift 
- til springform 26 cm (den bliver ret høj dog, så jeg valgte at dele den i to)

6 æg
3 dl. smagsneutral olie
300 g. (rør)sukker - jeg erstattede 50 g sukker med muskovadosukker, men det er ikke nødvendigt
75 g. brun farin
1 dåse ca. 500-700 g. finthakket ananas
Korn fra 2 vanillestænger
375 g. mel
2 tsk. natron
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
3 tsk. kanel
½ tsk. muskat
½ tsk. stødt nelliker
350 g. revet gulerod
150 g. valnødder (pecannødder)

Forvarm ovnen til 185 grader varmluft
Pisk æg, olie, sukker, vanillekorn og brun farin sammen.
Blend eller hak ananas med lidt af saften og kom i. 
Bland mel, bagepulver, natron, salt, kanel, muskat og stødt nellike i æggeblandingen.
Rør gulerødder og nødder i.
Bages i ca. 45-60 minutter - mærk efter med et træspyd f.eks. 

Ostefrosting
1 pk philadelphia (alm. ikke light - kan også være buko naturel eller mascarpone ost)
100 g usaltet smør
250-350 g flormelis (alt efter ønsket konsistens)
Revet skal af 1 økologisk citron (evt. 2 hvis de er meget små)
Citronsaft af ½-1 citron (konsistens igen)
Pisk det hele sammen med spade-værktøj på røremaskine, eller bare med håndmixer. Sprøjt på/i kagen med sprøjtepose og tyl eller læg det bare på efter lyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar