lørdag den 1. juni 2013

De smukkeste bryllupscupcakes


Den her hvide påfugl fik lov at trone på toppen af bryllupscupcake-tårnet da min tidligere kollega Lone skulle giftes i dag. Påfuglen er inspireret af den her lavet af No Ordinary Cake.

Lone havde bestilt 3 slags cupcakes til sit bryllup:


Minicupcakes med chokolade og vanillefrosting. Opskriften på chokoladecupcakes er her.
Opskriften er rigeligt til 100 minicupcakes. 


Vanillecupcakes med rabarberfrosting. En virkelig god og frisk frosting. 

Opskrift på rabarberfrosting til 30 cupcakes
300-400 gram friske rabarber skæres i ca. 1 cm skiver og koges til de opløses lidt, med 250 ml vand og 3 spsk sukker. Du kan evt. koge vanille med, det gjorde jeg, men det kommer an på om du kan lide de sorte korn i frostingen. Ellers vent og kom klar vanilleessens i til sidst. Si saften fra de kogte rabarber ned i en ren skål eller gryde. Saften skal nu koges ind til der er ca. 1-1½ dl. 
Kom 125 gram usaltet blødt smør i en skål med en hel pakke flormelis - måske lidt mindre eller mere, det kommer an på hvilken konsistens du er ude efter. Tilsæt løbende rabarbersaften og saften fra ½ citron, imens du pisker med en elpisker til den ønskede konsistens opnåes. 


Marcipancupcakes med italiensk marengs frosting (IMBC) med hindbær

Marcipancupcakeopskriften er fra Sarahs kager. Jeg har forsøgt mig med den frosting der er på den opskrift, men den vil simpelthen ikke lykkes for mig. Jeg er ret sikker på at det er noget kemi der ikke er beskrevet, så jeg valgte at lave den italienske marengs frosting i stedet for den minder meget om den. 

Opskriften på imbc finder du her, husk at sukkermassen skal koge i 5 minutter for at tyknes og komme op på 120 grader - brug et sliktermometer hvis du har det. Derefter skal du ikke blive forskrækket når massen ser ud til at løbe eller skille lige efter smørret er kommet i, det skal det åbenbart og hvis du pisker videre, så samles det pænt igen og så kan man tilsætte sine smagsvarianter. 


Her er hele cupcake-tårnet. Det er altså ikke ved at vippe over til højre, det er mine iphone-foto-evner der ikke rækker ;) Jeg håber sørme de ikke løb væk eller tørrede ud i den varme der var i dag..! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar