lørdag den 24. januar 2015

Øvelse med royal icing

Alt det der fondant-pjat er meget godt, men så nogengange støder man på nogle mennesker der har øvet sig i andre teknikker som dem der kan trylle med royal icing (glasur). En af dem stødte jeg på for lidt tid siden og blev bare så imponeret over hendes kager, se også her.



Så jeg måtte straks igang med at øve mig på nogle af teknikkerne og købte hendes bog, som hun ellers har lagt til download frit tilgængeligt. Som ventet var det ikke så nemt og mine dropstrings på siden af kagen var halvvejs pinlige (det er derfor du ikke kan se dem..;), men hjertet blev meget sødt synes jeg og så må jeg bare igang med at øve mig på resten og håbe på det bliver en lejlighed til at bruge det en dag. I øvrigt synes jeg jeg havde virkelig mange tyller på lager, men det viser sig at man kan få dem i halv størrelse (1,5 eller 2,5) - dem har jeg jo ingen af! Ny kage-shopping-spree, wohoo.


Selve kagen er med passionsfrugtmousse og chokolademousse med lyse bunde og affødte hurra fra kollegerne. 

Opskrift på royal icing (nok til én godt pyntet 20 cm kage)
1 bæger pasteuriseret æggehvide (1,5 æggehvide)
300 gram flormelis
Konsistensen varieres ved at tilsætte mere flormelis eller f.eks. et par dråber citronsaft, alt efter hvad der skal laves. Jeg vil anbefale du læser Sifbeths bog, den giver virkelig gode instruktioner og billeder på hvordan det skal se ud, alt efter hvad du skal lave!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar