tirsdag den 12. august 2014

Lagkage med hindbærcreme og tobleronemousse


Min far kan hverken lide fondant eller flødeskum, så da min mor bad mig lave en lagkage til fejringen af hans fødselsdag, måtte jeg jo lige tænke over hvordan det så skulle være når nu jeg ikke måtte lave en traktor i fondant (han er landmand). 

Min første ide var at lave en hjerteformet kage, men da jeg så havde bagt bundene og kunne se at jeg skulle skære temmelig meget fra for at få hjerteformen, så ville der ikke være nok kage til gæsterne, så måtte det være pynten der udgjorde hjertet til min farmand. 

Indholdet er den efterhånden meget brugte hindbærcreme med hvid chokolade og så en ny afprøvet tobleronemousse. Jeg var ikke så imponeret af den, jeg synes jeg ligeså godt kunne have brugt den almindelige chokolademousse jeg plejer at bruge. 

300 g toblerone
1/2 L piskefløde

Hak chokoladen ud i mindre stykker og kom dem i en skål som er stor nok til at piske 1/2 l fløde i.
Kom fløden i en gryde, og bring dette nær kogepunktet (det må ikke voldkoge). Når fløden bobler lidt, hældes det over chokoladen. Lad det stå i 5 min. Og rør det herefter til en ensartet masse.
Dæk massen med husholdnings film, sådan at det ligger helt nede på massen og op af siderne.
Stil massen i køleskabet til dagen efter, da det er vigtigt at massen er helt kold inden at den piskes.
Pisk massen, først stille og roligt, for at få rørt det chokolade der evt. ligger på bunden op. Når du kan mærke at der ikke er mere chokolade på bunden, kan hastigheden øges.
Moussen er færdig, når den har fået en let og blød konsistens men vær opmærksom på, at det går stærkt og hvis det bliver overpisket skiller den - og kan ikke reddes!

De lyse bunde drillede mig HELT VILDT meget. Jeg måtte bage dem om 3 gange.. følte mig ikke som det store bagetalent lige dér.. Måske havde det noget at gøre med at det var solskin og 30 grader, jeg ved det ikke.. 

Og så bliver I lige nødt til at se den lille kage min 7 årige datter lavede til sin morfar. Hun fik så lov at lege med fondant og lavede en traktor helt selv (jeg tegnede på papir et par firkanter så hun fik indtryk af hvordan hun kunne gøre, men hun har sq gjort det hele selv. Mor er stolt af sit lille dekorationstalent). 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar