lørdag den 8. februar 2014

Vanille cupcakes med citron-marengs-frosting

Jeg elsker at få frie hænder når jeg skal lave kage eller cupcakes. Resultatet bliver bare meget bedre. Den eneste gang jeg havde problemer med det var for nylig hvor jeg første gang lavede kage til barnedåb - der havde jeg for mange ideer i mit hoved til hvordan en sådan kunne se ud.

Her var det cupcakes til en sød bedstemors 85 års fødselsdag. Jeg synes hun skulle have noget med blomster og noget der var lidt fint og delikat, så her er resultatet:


Det er den samme vanille-cupcake fra tidligere - 

Opskrift til 24 cupcakes
250 g smør (ikke margarine, det gør dejen mindre luftig)
1,5 dl vand
3 store æg
350 g sukker 
korn fra ½ polynesisk vanillestang
250 g mel
90 g maizena
1,5 tsk bagepulver

Smør og vand smeltes sammen og køles lidt af imens du pisker æg, sukker og vanille hvidt.
Vend de tørre ingredienser i æggemassen, skiftevis med smørvandet.
Dejen skal hvile i 15 minutter. Vend rundt igen og bages ved 180 grader i ca. 17 minutter.

Frostingen:
3 æggehvider
100 g sukker
150-200 g usaltet smør alt efter smag - jeg er ikke så vild med at det kommer til at smage af smør
lidt citronsaft
reven skal fra 1 økologisk citron
2 tsk vanillesukker

Æggehvider og sukker piskes med piskeris over vandbad til sukkeret er opløst. Det tager et par minutter.
Pisk herefter hvidt og stift i køkkenmaskinen eller håndmixeren - det skal piskes i ca. 10 minutter til det er helt stift og koldt. Tilsæt herefter det bløde smør lidt efter lidt og pisk kraftigt. Nu gør frostingen så typisk dét, at den skiller og ser mærkelig ud - pisk ufortrødent videre, det ordner sig! Jeg har flere gang smidt den ud fordi den var skilt fuldstændig, men jeg tror måske bare jeg skulle have pisket videre (?) Det virker i hvert fald i maskinen for mig nu. Til sidst tilsættes vanillesukker og en smule citronsaft og fintreven skal af citron. Det kan også være hindbær i stedet eller andet, bare pas på med væde-mængden.


Så har jeg pyntet med fondant-blomster og et blad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar