tirsdag den 23. april 2013

Sommerfuglelagkage


Ja nu er det ikke en politisk reklame, bare rolig. Det var Venstre i Nordsjælland, der skulle have opstillingsmøde og bestilte en kage til lejligheden. Så det blev sommerfugletema. Hvis det hjælper nogen, så var den rød indeni ;) 

Bundene vil jeg faktisk ikke skrifte opskriften på, for jeg var ikke tilfreds med resultatet. De blev for tunge til min smag for lagkagebunde. Det er chokoladebunde lavet med rigtig chokolade og smagen var rigtig god. Fyldet er jordbærmousse og hvid chokolade-ganache. 

Opskrift jordbærmousse: 
500 g frosne jordbær
1 dl sukker 
1 vanillestang
2 dl yoghurt naturel 
8 plader husblas 
½ l. piskefløde

Hæld bærrene i en gryde (det er lige meget om de er frossen eller tøet), drys sukker med korn fra vanillestangen over, og kog forsigtigt.
Blød husblassen op i ½ time i koldt vand.
Blend bær til en ensartet masse. 
Hæld yoghurten i og rør rundt. 
Kram vandet fra og smelt husblassen over et vandbad.
Hæld en smule af den lune jordbærblanding i husblassen ad gangen og rør, indtil du har brugt ca. 1/4-del af blandingen, så hælder du det hele sammen og rør godt (på den måde undgår du "vingummibamser" i moussen).
Pisk fløden til skum og vend den i bærblandingen. 
Stil moussen på køl i minimum 2 timer - gerne natten over. 


Igen, I får ikke opskriften på den hvide chokolade-ganache (den kan du såmænd finde mange steder - Price har en fin opskrift), den var lidt for tung. Hvis jeg skal lave det en anden gang, skal det være med en hvid toblerone mousse. Jeg ku' virkelig bare ikke finde hvid toblerone nogen steder! Jeg ved ikke om de er gået ud af almindelig handel og kun kan fås ved grænsen..

Kanten er smørcreme med frysetørrede blåbær.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar