onsdag den 24. februar 2016

Hvid chokoladeganashe - no problemo

Nogle kager vil bare ikke laves. De driller fra start til slut. Denne her havde mig helt derhenne hvor jeg seriøst overvejede om man kunne tillade sig at ringe og sige der altså ikke blev nogen kage alligevel...

Kagen er til min chef, som jeg har kendt længe og som havde fødselsdag. Hun bestiller altid en kage fra mig til kollegerne og jeg får altid frie hænder, hvilket jeg elsker.

Denne gang ville jeg gerne lave lemon/nødde-kagen a la bagedysten. Det vil sige - nøddebunde lagt sammen med saltkaramel, limemousse og lime-bunde. Se opskrift her.

Jeg havde så en idé om at kagen skulle smøres op med hvid chokolade-ganashe og så dekoreres med hindbærkys jeg havde lavet dagen i forvejen. Jeg har lavet mørk chokoladeganashe flere gange uden de mindste problemer, så jeg gik hovedkuls igang med den hvide. 1-2-3 så skilte den og jeg måtte hælde 400 gram god hvid belgisk chokolade i skraldespanden. Nåh, så må man jo google og gøre det ordenligt, så jeg fandt en metode som skulle forhindre den i at skille, men vupti-dupti, så var 2. portion også skilt! Yderligere 400 gram hvid chokolade i skraldespanden :-(

Årh, for pokker da! Dyr kage nu.. Så var gode råd dyre, men hvid chokolade skulle der altså på, så jeg måtte i netto efter flormelis til smørcreme som jeg så smurte kagen op med for at dække den med krystalliseret hvid chokolade! Da jeg så vil rette smørcremen af, trækker jeg hele siden af det ene lag af kagen af med smørcreme og det hele. Det var så her jeg overvejede om jeg skulle ringe os sige "desværre, ingen kage i denne omgang". Om igen med opsmøringen og så krystalliseret hvid chokolade på siderne. Ingen marengs, men roser på toppen. Den endte jo med at være smaddersød, men kors hvor var den irriterende at lave!



Opskrift på krystalliseret hvid chokolade: 
25 g hvid chokolade (f.eks. Callebaut eller Valhrona)
25 g sukker
25 g vand

Smelt chokoladen i en skål over vandbad. Bring sukker og vand i kog i en lille gryde, og lad det koge, indtil sukkermassen har en temperatur på 136 grader (det tager lidt tid). Hæld sukkermassen i en tynd stråle over chokoladen, mens du pisker. Forsæt med at piske, indtil chokoladen krystalliserer (bliver til små, knasende kugler.) Hæld den krystalliserede chokolade ud på et stykke bagepapir, og lad den køle helt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar