fredag den 9. december 2011

Honningkagehus og sugar cookies

Jeg opdagede lige at jeg jo helt har glemt opskriften på royal icing som jeg tidligere har lovet at poste. Nu har jeg brugt den et par gange for nylig, så nu kommer den.

I sidste uge lavede vi i familien et honningkagehus, det var fælles projekt, så farmand var arkitekt, mor leverede materialerne og vores 4-årige pyntede på livet løs.


Dejen er en honningkage/brunkage-dej. Der skal minutiøst arbejde til for at få huset til at passe sammen, ellers gaber alle samlingerne - hvorfor sidste års produktion af byggematerialer røg i skraldespanden.. Stykkerne kittes sammen med karamel (smeltet sukker) og så er vi klar til at pynte med royal icing.


Opskrift på royal icing: 
1 bæger pasteuriseret æggehvide
ca. 300g flormelis
1-2 tsk citronsaft
evt. lidt vand alt efter hvilken konsistens man er ude efter. 
Der skal piskes med god fart og længe (op imod 10 min.), du skal bruge sprøjtepose og tyl til at dekorere med.
Der kan naturligvis tilsættes farver som man lyster.

Resterne af dejen brugt til huset, blev brugt til første forsøg på sugar cookies. Det er småkager dekoreret med royal icing. 


Det tog 3 timer! Og gav god øvelse i at dekorere med royal icing. Først 'piper' man med den helt tykke royal icing rundt i kanten af småkagen. Venter lidt til kanten er tørret noget. Så tager man noget royal icing som er fortyndet med vand og fylder midten ud. Derefter kan der pyntes. Søg evt. på youtube efter sugar cookies, der er masser af videoer der viser hvordan. 

De her vakte lykke både på kontoret og i børnehavens julestue. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar